Passion by Stelarc in Belgrade

Stelarc with Third Ear - Photo by Bruce Sterling

Potpuno sam bila zabezeknuta, retrospektivom u Atini(26aprila) ovog dugogodisnjeg performera kiparskog porekla koji zivi u Australiji.Kaze covek, trinaest godina sam visio na dizalicama po celom svetu,zakacen o rodjenu kozu, nekad i bez zastitne mreze…Poslednjih godina gaji Van Gogovo uvo u svojoj ruci. jednoga dana mocice da koristi mob a da ne uznemirava glavu…Izmislio je masinu kojom slika unutrasnjost svog stomaka koju je i prodao kao umetnicko delo…jedna galeristkinja iz publike ga je nazvala hobistom jer ne zaradjuje od svojih radova vec naprotiv svoje zdravlje ugrozava…bila je prezriva i besna i obucena od glave do pete u brendiranu odecu…

http://www.boingboing.net/2007/05/13/jasmina_teanoviae_st.html

Photo of Stelarc

Stelarc - Photo by Bruce Sterling

Pomislila sam odjednom, pa ko danas uopste zivi od avangardnih konceptualnih umetnickih dela na trzistu, u bilo kojoj umetnosti. Mrtvi umetnici najvise zaradjuju i da nema Miki Mausa njihova dela bi bila dostupna svima vrlo brzo po njihovoj smrti a ne sedamdeset godina kako je naredio fasistoidni Diznilend.Nema u tome nepravde smesi se Stelark, izuzetno dobrocudan i posten sagovornik i smeje se grohotom dok akademici u cudu slusaju.Ja nisam intelektualac, ja nisam filozof, i mnogi umetnici danas koji su talentovani to nisu i zato nista ne postignu u zivotu. A onda izgovara recenicu od koje se sledim: covek je oduvek bio prazno telo i mesto u funkciji Onog Drugog…i uvek se plasio onoga sto je nekad bio sto jeste i sto ce biti.Ako jednog dana izmestimo nase organe iz naseg tela i popravljamo ih, nece biti smrtiA ako izmestimo oplodnju takodje izvan tela nece biti ni radjanja.To nije utopija, to nije ludilo, to je skucenost ljudskog tela spram tehnologije koju nam ljudski um nudi, kaze Stelark…Svoju partnerku s kojom radi poslednjih godina upoznao je u mrtvacnici dok je nosila odesecnu ruku…kako da joj pridjem pitao se, i kako je moguce da joj ne pridjem…Poslednji rad im je pomesane tekucine u vazni… to je ljubav i Jevandjelje po Stelarku Te veceri su izbili ulicni sukobi u centru Atine: anarhisti su u znak podrske zatvorenicima koji protestuju protiv zatvorskih uslova spalili niz vozila.Policija je bila svuda ali na svu srecu nije bilo mrtvih. Probijajuci se kroz guzvu razmisljala sam o smrtnosti…

Evo informacije o gostovanju Stelarka u Ritopeku 2 maja

INTERNATIONAL

TEST SITE Z-1

UmetniДЌki

projekat Dragana IliД?a:

Mesto za

nezavisnu produkciju i prezentaciju eksperimentalne umetnosti u

Ritopeku.

Po prvi put na umetniДЌkoj sceni u Beogradu, u okviru meД’unarodnog

skupa na

temu в?zUmetnost, telo i tehnologija”, Stelark Д?e odrЕѕati

prezentaciju

svojih

radova i predavanje sa naslovom в?zNaizmeniДЌne anatomske arhitekture:

plastificirana tela, parcijalni Еѕivot, umnoЕѕeni organi i dodatno

uvo.”

Medijum

ovog veoma ekstremnog umetnika, jednog od najradikalnih u istoriji

aktuelne

umetnosti, je ljudsko telo, odnosno telo samog autora i ujedno

izvoД’aДЌa

umetniДЌkih akcija. BaratajuД?i sopstevnim telom kao eksperimentalnim

biopolitiДЌkim

prostorom, on vrЕЎi akcije koje ukljuДЌuju upotrebu raznih protetiДЌkih

i

drugih

medicinskih sprava, alatki koriЕЎД?enih u magijskim i religijskim

ritualima,

nauДЌnih i tehnoloЕЎkih sistema za simulaciju telesnih stimulusa i

izazivanje

vizuelnih slika, u cilju generisanje specifiДЌnih, drugih i

drugaДЌijih,

nevoljnih, a vrlo liДЌnih iskustava i doЕѕivljaja. On ljudsko telo, kao

jedan od

najprisutnijh sadrЕѕaja dela u istoriji vizuelnih umentosti, ne

oslikava u

nekom

drugom mediju, koje bi mu sluЕѕilo kao neka vrsta pomerenog ogledala,

on to

telo

zaista transformiЕЎe, i to kako u vizuelnom, tako i u funkcionalnom i

simboliДЌkom smislu. Stelark naprosto ЕЎiri podruДЌje umetnosti na neke

od

prostora koji su ДЌak i u najradikalnijim avangardama bili tabu в?”

unutraЕЎnjost

tela, njegove sisteme obnavljanja, reprodukcije i reprogramiranja

tkiva, pa

ДЌak

i njegovu genetiku.

Mesto prikazivanja i kontkestualizacije radova ovog izuzetnog umetnika

biД?e

potpuno novi prostor nadomak Beograda, pod nazivom INTERNATIONAL TEST

SITE

Z-1,

a koji je kao takav zapravo i sam deo umetniДЌkog projekta Dragana

IliД?a,

kao

neka vrsta privremene autonomne zone izvan oficijelne institucionalne

strukture

lokalne umetniДЌke scene, i namenjen je podrЕЎci radikalnih

eksperimenata u

podruДЌju savremene umetnosti. Ideja za organizovanje gostovanja

Stelarka i

grupe od oko dvadeset meД’unarodnih umetnika sliДЌnog senzibiliteta,

nastala

je

na ovogodiЕЎnjoj izloЕѕbi pod nazivom в?zO umetnosti performansa –

verzija

nula”, na kojoj su se, u okviru

izlagaДЌkog prostora u Atini pod nazivom Bios naЕЎli radovi Jozefa

Bojsa,

Gintera

Brusa, DЕѕordЕѕa Makjunasa i DЕѕona KejdЕѕa, uporedo sa radovima i sada

aktivnih

umetnika poput samog Dragana IliД?a. U

okviru te izloЕѕbe, odrЕѕane pre svega mesec dana, Dragan IliД? je

izveo

jedan od svojih

performansa sa robotima koji u interakciji sa publikom izvode

specifiДЌne

vrste

crteЕѕa, a najavio je i sledeД?i njegov projekat ugraД’ivanja

mikroДЌipova u

mozak

i telo.

Na poziv Dragana IliД?a, i na veoma spontan naДЌin, bez neke unapred

rigidno

postavljene strukture institucionalno profilisanog dogaД’aja, ovde je

sada u

poseti

uЕѕa grupa izlagaДЌa sa te izloЕѕbe, kao uДЌesnika u dogaД’aju koji

stavlja

akcenat

na razmeni iskustava umetnika, nauДЌnika, teoretiДЌara i medijskih

eksperata.

Beograd, odnosno Ritopek nadomak Beograda, je tako na izvensto vreme

postao

sledeД?im popruЕЎtem u borbi ovih umetnika

za prostor koji je osloboД’en dominacije institucionalizovanih tipova

umetnosti

i veД? akademizovanih modela produkcije, kao i

nameta trЕѕiЕЎta i menadЕѕerskog pristupa osmiЕЎljavanju umetniДЌkih

radova

i

projekata. Pored brojnih gostiju, svoj doprinos Д?e ovom dogaД’aju dati

i

mnogi

viЕЎemedijski umetnici iz Beograda i Srbije, kao i nauДЌnici i

istraЕѕivaДЌi

iz

Instituta VinДЌa. Za sada su za 3. maj, drugi dan ovog dogaД’aja,

najavljeni

projekti sledeД?ih umentika: Katerina G, Kostas Tzimulis, Ioanna Kyrka,

Kiki

Psarov, Dragana IliД?a, Stelle Mourogianni, Marianne K, Tarina i Boba,

Ere,

SneЕѕane ArnautoviД? i Noe Trister.

Ovaj dogaД’aj Д?e takoД’e inicirati prostor pod nazivom INTERNATIONAL

TEST

SITE Z-1, jedinstven po svojim koncepcijskim i prostornim

karakteristikama,

i

vrlo ekskluzivan po programu, koji Д?e u potpunosti biti posveД?en

istraЕѕivanju i

eksperimentu u umetnosti.

Za sve dalje

informacije o ovom projektu, obratite se Draganu IliД?u, na telefon

0643161916.

About jasminatesanovic

Jasmina Tešanović (Serbian: Јасмина Тешановић) (born March 7, 1954) is a feminist, political activist (Women in Black, Code Pink), translator, publisher and filmmaker. She was one of the organizers of the first Feminist conference in Eastern Europe "Drug-ca Zena" in 1978, in Belgrade. With Slavica Stojanovic, she ran the first feminist publishing house in the Balkans "Feminist 94" for 10 years. She is the author of Diary of a Political Idiot, a war diary written during the 1999 Kosovo War and widely distributed on the Internet. Ever since then she has been publishing all her work, diaries, stories and films on blogs and other Internet media.
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s